Lees meer

Schrijf u nu in voor de Vijftig+ nieuwsbrief

Bijna een derde van de Nederlanders ervaart hinder van e-bikes in het verkeer. In Drenthe en Overijssel ervaren veruit de meeste inwoners overlast. Flevolanders hebben juist het minst te lijden onder elektrische fietsen. Dat blijkt uit een enquête van Time2play.
 
Ondanks de toenemende vraag naar e-bikes, blijken Nederlanders niet onverdeeld enthousiast over de elektrische fiets. Momenteel gelden voor e-bikes dezelfde verkeersregels als voor reguliere fietsen.
Infographic_2_e-bikes.jpg 
Zo is een helm niet verplicht, geldt er geen minimumleeftijd en moet gebruik worden gemaakt van het fietspad. Toch is de helft van de 400 respondenten van mening dat de regelgeving aangescherpt moet worden. Een kwart geeft zelfs aan voorstander te zijn van e-bike vrije zones.
 
E-bike te duur
De reguliere tweewieler is nog altijd veruit in de meerderheid in Nederland. Ruim driekwart van de respondenten geeft aan een normale fiets te hebben. Met name uit financieel oogpunt, zo blijkt. De prijs van een e-bike wordt namelijk als voornaamste reden aangevoerd waarom respondenten de voorkeur geven aan een gewone fiets. Verder vindt 19 procent een e-bike niet bij zichzelf passen en ziet 11 procent het nut er niet van in.
 
Fietscomfort
Zeven procent van de respondenten rijdt een e-bike, en 16 procent heeft zowel een reguliere fiets als een e-bike. De belangrijkste reden voor de aanschaf van een e-bike is het fietscomfort, gevolgd door de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen. De e-bike wordt het meest gebruikt voor werk (63%), recreatieve ritjes (21%) en boodschappen (8%).
 
Op de vraag of een ritje op een e-bike qua sportiviteit gelijkstaat aan een ritje op een reguliere fiets, antwoordde 88 procent een volmondig ‘nee’.
 
voor 50-plussers
Verschijnt 11x per jaar
Jaarabonnement: € 12,50
Eén exemplaar bestellen: € 3,95
Redactie:
Adverteren:
Tel: 072 5715013 
Exemplaren voor uw seniorenvereniging?

-----------------------------------------------------------